CERITA-CERITI

















Anakku 'Ismah, di hari kelahirannya. Lahir-lahir sahaja sudah celik mata, moga celik hati juga. Jangan jadi seperti ibu mu yang selalu dibutakan oleh nafsu dan syaitan. Semoga anak-anakku jadi insan bertaqwa. Seperti Rasulullah, seperti Khadijah, seperti Fatimah Azzahra, seperti para kekasih Allah...amin...


Tarikh: 24 Safar(Isnin)
Masa: 12.50 tengahari
Tempat: Di bilikku

Oh ya, seperti yang aku janjikan, dalam diari ini aku hendak masukkan sekali cerita-cerita lucu dan cerpen-cerpen terpilih. Aku amat suka berkarya. Semenjak kecil lagi aku sudah berimpian hendak melihat Islam gemilang dan menyampaikan dakwah melalui penulisan terutamanya buat generasi muda termasuk anak-anakku kini. Inilah sahaja sumbangan yang mampu ku beri buat Islam. Namun begitu impian itu bukanlah timbul dari jiwa ku sendiri melainkan dipupuk dan dibajai oleh Guru Mursyidku tercinta. Orang yang mengenalkan aku kepada erti hidup dan mati hanya untuk Allah. Terima kasih tuan guru ku.
Aku bersyukur dibesarkan dalam sebuah keluarga dan jemaah Islamiyah. Seperti kata pepatah “bagaimana kuih, begitulah acuannya” Oleh sebab didikan Islam yang telah diterapkan kepada kami, hasilnya menyatu dalam diri kami sehingga dewasa dan didikan Islam yang sama jugalah yang kami praktikkan kepada anak-anak kami. Memang kita akui diri tidak pernah lekang daripada berbuat dosa. Bahkan di setiap satu langkah ini, pasti terpalit dengan dosa. Namun hati tetap berjuang melawan nafsu dan syaitan. Walau berkali-kali mencuba dan gagal lagi...Hati tidak putus asa kerana mengenangkan rahmat Tuhan itu Maha luas. Allah Maha pengampun lagi Maha penyayang. Semoga Allah sudi mengekalkan kita semua di dalam iman dan Islam dengan berkat Rasulullah SAW dan semua insan-insan yang Dia cintai. Amin...

Cerita 1: BAHARU DUA KALI
Ah Chong baharu masuk Islam. Lalu dia dibawa oleh seorang ustaz bagi belajar sembahyang dan fardhu ain. Ah Chong belajar berwuduk sebelum sembahyang Zuhur berjemaah.
Ustaz: Allahu Akbar. (Rakaat pertama mula)
Ah Chong: Putt… (kentut)
Ustaz: Allahu Akbar. (Rakaat tiga)
Ah Chong: Putt (kentut lagi)
Assalamualaikum warahmatullah
Ustaz: (Rakaat akhir tamat)
Ustaz: Kenapa kamu tidak berhenti selepas terkentut? Bukankah kita sudah belajar kentut membatalkan wudhuk? Tidak ada wuduk, batal solat...
Ah Chong: Kita ambil wudhuk tiga kali, ma...? saya baru kentut 2 kali. Wudhuk yang ketiga belum batal lagi!
(Biar betul!)

Cerita 2: ASH@ABU@BAPA???
Kakak: kelakarlah nama watak utama lelaki drama tadi. Nama dia Ash!
Adik: kenapa pula?
Kakak: yalah, perkataan inggeris ‘ash’, erti bahasa melayunya bermaksud abu
Adik: (ketawa) jadi si gadis cantik itu bercinta dengan si ‘abu’ lah. Abu bara atau abu arang ya? Tetapi bahasa arab pun ada perkataan ‘abu’, apa makna dalam bahasa melayu?
Kakak: erti ‘abu’ ialah ‘bapa’!!
Adik: (ketawa kuat) itu lagi lawak, bercinta dengan si bapa. Bapa orang atau bapa ayam?!
Haru-biru....

Cerita 3: HALKUM
Seorang Mat gian tidak tahan hendak ‘menghisap’. Tetapi tidak ada duit mahu beli ‘bekalan’. Di dalam keadaan mamai itu, ia nampak seorang perempuan memakai emas jalan lenggang-lenggok. Dia lantas meragut perempuan itu. Malang nasibnya perempuan itu menyerangnya dengan jurus silat. Semasa disoal siasat di balai, Mat gian berkata:
“Saya sangka dia perempuan yang lemah tetapi masa dia serang saya dari jarak dekat, bila terpandang halkumnya, saya tidak dapat pastikan samaada dia perempuan atau jantan...” si penyoalsiasat ketawa besar mendengarnya.
* Ciri-ciri akhirzaman ini sabda Rasulullah SAW banyak benda pelik akan jadi. Contohnya ‘perempuan’ yang bukan perempuan dan ‘lelaki’ yang bukan lelaki.






anak-anak orang asli di Selangor. Ya Allah, berilah hidayah dan taufiq kepada mereka semua.

Cerita 4: RM2 vs RM10
Sarip Dol membeli petai dengan orang Asli di Pahang.
Sarip: Berapa seikat harga petai ini?
Orang Asli: RM2
Lantas Sarip Dol mengeluarkan not RM10 dua keping.
Sarip Dol: Bagi aku sepuluh ikat (unjuk duit).
Orang Asli: Aku beri kau 10, kau beri aku duit 2 sahaja? Sedikit benarrr!!
Sarip Dol bingung. Dia dapat ilham, lantas segera mengeluarkan not RM1 dua puluh keping.
Sarip Dol: Nah, duitnya!
Orang Asli: Wuiih… banyaknya! Terima kasih!!!
* Asal fitrah manusia itu baik, tetapi jadi jahat kerana hasutan nafsu dan syaitan. Dari situ penyakit cinta dunia pun melanda.

Cerita 5: SI BODOH SOMBONG
Si pemiutang: Bila kau hendak bayar hutang aku yang RM12 000 itu?
Si penghutang: Aku belum cukup duit.
Si pemiutang: Baiklah. Beri aku kahwin dengan anak kau. Hutang langsai, ya pak?
Si penghutang: Aku setuju. Tetapi aku mana ada duit mahu buat kenduri?
Si pemiutang: Berapa kosnya?
Si penghutang: Satu kepala RM13.50 + pelamin + belanja kahwin + jurugambar + penanggah + duit minyak + duit upah dalam RM25,000 sahaja.
Si pemiutang: Emmm…esok datang ambil cek!!
(Apa sudah jadi? Siapa bayar siapa ini?)
*Jika kita jadi orang jahat yang bodoh sombong, porak perandalah hidup. Tetapi mana pula hendak dicari orang baik yang bodoh sombong?


gambar Araanib, Jalilah, Jaaliyah, Nafisah dan sepupu Nabilah Husna bersama datuk mereka Dr. Fadil bin Osman di Johor. Semoga anak-anak ini menjadi seindah Fatimah Az-Zahra... hidup jangan sombong ya sayang... :)

Ulasan

pak long berkata…
salam...
moga berjaya didunia dan bahagia diakhirat..amin

Catatan popular daripada blog ini

[cerpen] BUKAN HIPOKRIT

Mengapa manusia dihidupkan- bahagian II

Serawa Durian Bonda...