MARHABAN YA RASULULLAH



Tarikh: 1 RABIULAWAL 1432H
Tempat: BCH
Masa: 12.40 tgh
MARHABAN YA RASULULLAH.... MARHABAN YA JADDAL HUSSIENI...MARHABAN YA HABIBULLAH...YA SAHIBAL AZMAN...
RABIULAWAL bakal menjelang lagi. Bagaimanalah hendak digambarkan perasaan faqir ilallah ini… Sudahlah menyebut cinta kepada baginda melalui selawat pun masih dipaksa-paksa diri ku ini. Apatah lagi hendak menghayatinya dengan sepenuh jiwa dan raga. Malunya aku wahai kekasih junjungan. Tuan terlalu tinggi untuk didampingi. Namun hati ini terlalu rindu ingin bertemu. Hanya dengan mentaati dan mencintai pemimpin zaman ini maka rindu itu terubat sedikit. Ya mursyidku, pimpinlah anak-anak mu ini menuju cinta teragung. Kami tak mampu sendiri . Kami perlukan jemaah Islam ini bagi memnyempurnakan perjalanan hidup mati kami. Ya Habiballah, alangkah peritnya menunggu janji mu yang pasti di akhir zaman ini. Perit kerana sentiasa diperangi nafsu dan syaitan yang hasad dengki. Perit kerana kami bagai terasing di tengah manusia. Memang terbukti hadis mu “Islam itu dagang, datangnya dagang dan akan kembali dagang”
Kami menunggu dengan penuh rindu. Datanglah segera, selesaikanlah permasalahan dunia ini, wahai sang Penyelamat dunia

terimalah hadiah kami bersempena hari lahir mu yang teramat mulia dan suci

"YA Allah sampaikanlah salam rindu kepada, cahaya sebagai sumber segala cahaya. Rahsia segala rahsia, ubat seluruh penyakit, anak kunci segala kejayaan. Dialah pemimpin yang kami rindu, Nabi MUhammad yang terpilih, keluarganya yang suci, serta para sahabat yang menjadi pilihan, sebayang bilangan nikmat Mu dan kemuliaan Mu Ya Allah... Allahumma solli ala Muhammad, wa ala alihi wa ashabihi wa salam"

Artikel ini dipetik daripada blog ibnuyaacob.com
oleh: Malakian/25 okt 2009

"Wahai Tuhanku Allah rabbul alamin, jadikan kami dan keturunan kami seluruhnya dalam golongan al-imamul mahdi Muhammad bin Abdullah Assuhaimi dan Fata attamimi"

Ramai umat Islam nanti pada mulanya tidak dapat menerima Imam Mahdi dan pengikut-pengikutnya kerana tanggapan buruk masyarakat terhadap mereka. Ini kerana perjuangan mereka meletakkan diri mereka dalam keadaan bahaya dan boleh merosakkan masa depan mereka, lebih-lebih lagi dalam dunia moden yang mencabar ini di mana duit, kehormatan, status quo adalah segala-galanya. Ini beberapa petikan artikel Harun Yahya tentang pengikut Imam Mahdi yang saya terjemahkan di blog saya:

TELAH DIRIWAYATKAN DALAM SEBUAH HADITH BAHAWA PARA PENGIKUT IMAM MAHDI AKAN TIDAK MEMPUNYAI KAWAN SELAIN ANTARA MEREKA, SEHINGGAKAN JIKA MEREKA SESAT, TIDAK AKAN ADA SIAPA MENCARI MEREKA. INI MENUNJUKKAN PANDANGAN NEGATIF MASYARAKAT YANG TINGGAL BERSAMA MEREKA, KELUARGA MEREKA, DAN SAUDARA MEREKA TERHADAP MEREKA:

Baginda bersabda: Carilah mereka di penghujung dunia. Kehidupan mereka adalah sederhana, rumah mereka di belakang mereka, jika mereka hadir mereka tidak akan dikenali, JIKA MEREKA SESAT JALAN, TIDAK ADA SESIAPA YANG AKAN MENCARI MEREKA, JIKA MEREKA SAKIT TIDAK ADA SIAPA AKAN MELAWAT MEREKA, jika mereka ingin berkahwin, tidak ada siapa akan menerima lamaran mereka. SEKIRANYA MEREKA MATI, TIDAK ADA SIAPA YANG AKAN HADIR PENGEBUMIAN MEREKA. Mereka berkongsi harta benda mereka sama rata antara mereka dan melawat kubur masing-masing; impian mereka adalah sama, walaupun mereka tinggal di bandar yang berlainan.

(Sheikh Muhammad bin Ibrahim Nomani, al-Ghaybah al-Nomani, p. 23).

**********************************************************************************************

Oleh kerana, seperti yang disebut selalu, al-Qur’an itu adalah wahyu yang diturunkan sesuai sepanjang zaman, Imam Mahdi dan pengikutnya tidak mempunyai petunjuk lain selain al-Qur’an dan Sunnah Nabi s.a.w. Mereka ini akan menerima tekanan yang hebat bukan hanya daripada media-media tempatan dan antarabangsa yang akan memburuk-burukkan mereka, tetapi lebih daripada itu, keluarga mereka sendiri akan berusaha supaya orang-orang muda pengikut Imam Mahdi ini meninggalkan Imam Mahdi. Inilah yang berlaku kepada orang-orang muda di zaman Nabi yang ditekan oleh keluarga mereka agar keluar daripada agama Islam. Maka kita akan melihat sejarah berulang kembali, bermaksud, pendokong agama Allah akan menerima jenis ujian yang sama.

Maka oleh kerana kehidupan Imam Mahdi dan pengikut-pengikutnya berpakaian sederhana, dan menyebabkan sebahagian anak muda meninggalkan keluarga mereka untuk berjuang bersama Imam Mahdi, maka mereka dipandang negatif oleh masyarakat, seperti mana Nabi Isa, Nabi Muhammad s.a.w dan pengikut-pengikut baginda dipandang negatif oleh masyarakat.

Kita boleh mengatakan, di waktu ini, huffaz al-Qur’an masih banyak. Kita menghormati mereka kerana jasa mereka. Tapi kita juga perlu melihat sama ada waktu yang digambarkan oleh Rasulullah s.a.w. ini telah sampai atau pun tidak:

Dari Ali r.a., katanya Rasulullah s.a.w. telah bersabda:
“Sudah hampir suatu zaman, yang mana ketika itu tidak ada lagi yang tinggal dalam Islam kecuali namanya sahaja, tidak ada yang tinggal dalam al-Qur;an kecuali tulisannya. Masjid-masjid mereka tersergam indah tetapi kosong daripada hidayah. Ulama’ mereka adalah sejahat-jahat makhluk yang ada di bawah langit. Dari merekalah keluar fitnah dan kepada mereka fitnah itu akan kembali.” (Hadith Riwayat Baihaqi).


Sudah tentulah kita bukan mengatakan semua ulama’. Tapi berikan perhatian kepada perkataan Nabi tentang masjid yang tersergam indah. Tidak perlu disebut nama masjid-masjid yang tersergam indah di seluruh dunia termasuk di Malaysia. Maksudnya, zaman yang dikatakan oleh Rasulullah itu telah sampai.

Jadi bagaimanakah caranya untuk kita mengetahui siapakah yang beriman kepada Allah, Rasul dan KitabNya? Iaitu mereka yang berpegang dengan ajaranNya walaupun terpaksa hidup dalam kesusahan. Dan wahyu terakhir yang diturunkan oleh Allah kepada Nabi Muhamad s.a.w. adalah tentang riba’. :

“Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan tinggalkan sisa riba (yang belum dipungut) jika kamu orang-orang yang beriman…Dan peliharalah dirimu dari (azab yang terjadi pada) hari yang pada waktu itu kamu semua dikembalikan kepada Allah. Kemudian masing-masing diri diberi balasan yang sempurna terhadap apa yang telah dikerjakannya, sedang mereka sedikitpun tidak dianiaya (dirugikan). (Al-Baqarah: 278-281). Ibn Abbas berkata: Ini adalah wahyu terakhir yang diturunkan kepada Nabi. (Sahih Bukhari).

Maka apa yang perlu diberi perhatian ialah wahyu yang terakhir ialah tentang riba’ (sila kaji tentang pelbagai jenis riba’ dalam ekonomi moden). Maka seperti mana wahyu pertama ialah Iqra’ yang di mana ulama’ sering menegaskan kepentingan membaca, maka wahyu terakhir adalah tentang riba. Maka ada sesuatu rasional yang besar daripada Allah meletakkan larangan riba’ sebagai wahyu terakhir, terutama kepada kita umat akhir zaman.

Mereka yang beriman akan memerangi riba’ ini dalam dirinya, keluarganya dan masyarakatnya. Jadi mereka yang faqih dan huffaz dalam al-Qur’an akan memerangi riba’ ini walaupun mereka terpaksa menggenggam bara api:

Dari Anas r.a. katanya bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: “Akan sampai masanya nanti, yang mana orang yang sabar berpegang teguh kepada agamanya sama seperti orang yang memegang bara api.” (Hadith Riwayat Tirmizi.)

Inilah mereka yang benar-benar faqih dan huffaz, bukan hanya menghafal tetapi mengamalkannya walaupun terpaksa menanggung derita; tidak dapat mengecapi nikmat keduniaan sementara kerana menolak riba’. Mungkin mereka tidak menjadi huffaz ataupun faqih al-Qur’an dalam erti kata zaman sekarang, iaitu mereka tidak dapat menghafal keseluruhan al-Qur’an itu kerana kengkangan hidup, kebolehan intelektual dan memori, tetapi mereka inilah yang menjadi faqih dan huffaz yang mengamalkan ajaran al-Qur’an walaupun terpaksa menggenggam bara api.

Perlu diingatkan bahawa riba’ itu bukan hanya meminjamkan duit dengan faedah yang di mana banyak manusia sekarang terlibat dengannya, tetapi jenis-jenis riba’ ini banyak:

“Abu Hurairah berkata bahawa Nabi Muhammad s.a.w. telah bersabda: “Riba itu terbahagi kepada 70 macam jenis dan dosa yang paling kecil daripadanya bersamaan seperti seorang lelaki bernikah (iaitu menjalinkan hubungan kelamin) dengan ibunya sendiri”. (Hadith Riwayat Ibn Majah dan Baihaqi).

Ibn Abbas berkata: “Mereka yang pertama mengikut Dajjal terdiri daripada 70,000 orang Yahudi dari Isfahan… dan di antara tanda-tanda bahawa telah keluarnya Dajjal adalah… pengamalan riba.” (Ishaq ibn Basheer dan Ibn Asakir di dalam Kanz al-Ummal.)

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MENCINTAI AHLULBAIT SUMBER RAHMAT BUAT UMMAT

[cerpen] BUKAN HIPOKRIT

J.I.N-JANGAN IKUT NAFSU...